donderdag 27 mei 2010

Sporen


De vroegere cinema/feestzaal in de Bothastraat is definitief tegen de vlakte gegaan. Behalve een tweetal relicten blijft daar niets van over.

Ik had het er al eerder over dat ik dacht dat het eigenlijk een 19de-eeuws gebouw was, verborgen achter een interbellumgevel en een jaren 1980-interieur.

Een aantal sporen maken me daar iets zekerder van. Eerst en vooral vond ik de halfronde traphal tussen parterre en balkon boven nogal 19de-eeuws, zo met die bleke stuc en halfronde (beeld?)nissen. Maar dat is maar een beetje vaag qua spoor.
Veel interessanter vond ik het gebouwgedeelte dat vrij kwam achter het toegankelijke deel van de oude cinema. Het originele liep dus veel verder door en had een houten zadeldak. Binnen de driehoek van dat dak was een houten constructie getimmerd als gebogen plafond. Een typisch plafond voor 19de- en begin-20ste-eeuwse feestzalen.
Ik hoop dat het Borgerhoutse gemeentearchief snel ontsloten wordt in het Felixarchief, want mijn vingers kriebelen...
Foto's zelf genomen net voor en net na de afbraak.

3 opmerkingen:

Erwin zei

Mij vingers kriebelen ook. Laten we afspreken om met ons beiden te gaan vanaf het ogenblik dat alles ontsloten is.

Ik heb namelijk zelf wat opzoekwerk rond industriele activiteiten in het Borgerhoutse te doen.

Coralin Jans zei

Kan je me verwittigen als het zover is, want daar wacht ik op sinds ik hier ben komen wonen.

elise zei

Amai. Een hele archiefclub zowaar. Komen jullie ook helpen als ik deze zomer met Het Zuid bezig ben?????