zondag 7 augustus 2011

Toogpraat



Gehoord aan de toog: die van Borgerhout zouden graag straatnaambordjes hebben met een verklaring van de naam (bijv. Delareystraat: "genoemd naar Koos"). Maar die van de straatnaambordjescommissie zijn niet mee, want die zijn naar de cursus fautlloos sgreiven, en hebben dus geen tijd.

In de ondertussentijd nemen wij de honneurs waar: vandaag de Ketsstraat. Al eens eerder behandeld, maar toch. Ik citeer Fl. Prims (1936):

Ketsstr. - In de vallei van de Vuilbeek. Gedeeltelijk op Antwerpen. Goedgekeurd bij K.B. 15 november 1852. Het College besliste op 20 December 1856 ze Vredestr. te heeten, in verband met een twist ter wille van de opening dezer straat. In 1889 in overeenkomst met Antwerpen werd de naam veranderd in Ketsstr. Jacob Kets (1785-1865) bracht het van liefhebberij in natuurkunde (wild- en vischvangst) tot een kunstvol opzetten van dieren en tot een cabinet van zoologie. In 1843 werd hij bestuurder van de maatschappij voor dierkunde die aan Antwerpen een Dierentuin bezorgde waar Kets zijn cabinet aan schonk.

2 opmerkingen:

jtegenbo zei

Ik heb deze kaart ondertussen zelf ook gevonden. Maar ik raak er niet wijs uit: van welke kant uit kijk je hier de Ketsstraat in? Van Antwerpen of Borgerhout? En ter hoogte van welk huis staat die vrouw te poetsen?

Jef T, uit Milisstraat

Hans H zei

Ik vermoed richting Provinciestraat. Er is weinig meer van overgebleven, nummer 21 lijkt me een referentiepunt.