Over naar de waan van de dag: de wijkcirculatieplannen intramuros zuid (ten zuiden van de Turnhoutsebaan tussen Singel en Provinciestraat). Er zijn plannen voor een giga-knip tussen Turnhoutsebaan en Plantin en Moretuslei waardoor autoverkeer tussen die straten onmogelijk wordt - maar daar zijn die van de Kroonstraat het niet mee eens - en er is ook iets met de bussen van De Lijn die het Moorkensplein passeren en die de plaatselijke horeca wil doen uitwijken richting de Bakkerstraat, maar daar zijn die van de Bakkerstraat dan weer niet blij mee.
Ik zie door al die eigenbelangen het algemeen belang niet meer. In de teletijdmachine dan maar weer, terug naar ongeveer 1985: op de foto scheurt een auto over het kruispunt Kroonstraat/Oedenkovenstraat/Milisstraat. Vroem vroem.
foto: Miguel Duro Gonzalez, titel = Jimi Hendrix
Ik zie door al die eigenbelangen het algemeen belang niet meer. In de teletijdmachine dan maar weer, terug naar ongeveer 1985: op de foto scheurt een auto over het kruispunt Kroonstraat/Oedenkovenstraat/Milisstraat. Vroem vroem.
foto: Miguel Duro Gonzalez, titel = Jimi Hendrix
3 opmerkingen:
Oei, dit smeekt om een rechtzetting! De bewoners van de Kroonstraat protesteerden tegen het OUDE plan, waarbij al het doorgaand verkeer van Turnhoutsebaan en Plantin en Moretuslei in hun straat werd geconcentreerd: als het verkeersvrij maken van de ene straat gepaard gaat met een verdubbeling van de verkeersdrukte in de straat ernaast is er per saldo niks bereikt. Voor de Kroonstraat zijn er maar twee valabele opties: ofwel een "gigaknip" en geen doorgaand verkeer meer in de wijk (het nieuwe plan), ofwel het doorgaand verkeer over zoveel mogelijk assen spreiden. Met eigenbelangen heeft dit niks te maken, wel met doeltreffendheid en rechtvaardigheid!
Natuurlijk heeft het iets te maken met eigenbelang: iedereen veegt voor zijn eigen deur. Al dat verkeer moet ergens heen, is het niet door uw straat dan wel door het mijne. Wat dat betreft zie ik geen/weinig verschil tussen het oude en het nieuwe plan.
Inderdaad, het verkeer moet ergens heen, want over een vermindering aan auto's moeten we ons helaas niet te veel illusies maken. Maar moet verkeer dat geen bestemming heeft in de wijk dan per se door de woonstraten in die wijk i.p.v. langs de grote assen Singel en Leien? Toch wel een verschil, me dunkt!
Een reactie posten