maandag 5 maart 2012

Refter?






Het vraagteken achter het woord refter staat daar omdat ik niet zeker ben van hetgeen op de foto te zien is. Ik denk dus een refter.

De foto werd ons bezorgd door Jeanne Sels. Het is geen echte foto, maar een kopie van een foto. Vandaar de wat mindere kwaliteit. Jeanne weet niet wat de achtergrond van het plaatje is, en dientengevolge ik ook niet. We gokken nog maar eens wat.

Op de voorgrond 5 of 6 lage tafels met 16 lage stoeltjes aan elke tafel. Dat zou kunnen wijzen op het sprookje van Sneeuwwitje en de 80 dwergen, of anders zijn we in een school. Op de achtergrond twee tafels voor grote mensen, rechts een kachel en ramen die hoogstwaarschijnlijk uitkijken op een speelplaats.

De foto moet ergens in Borgerhout genomen zijn en ik mag aannemen hier in de parochie van de Peperbus. En waarschijnlijk circuleert er ergens ook nog wel een oorspronkelijk exemplaar, inclusief de juiste achtergrondinformatie. De gelukkige eigenaar daarvan mag altijd contact met ons opnemen.




Update: 't Werkhuys in de Zegelstraat! Wordt geopperd in de reacties hieronder, en ik denk dat het klopt.

6 opmerkingen:

Coralin Jans zei

Misschien idioot, maar mij doet dit denken aan de grote feestzaal van het werkhuys. Waar dat balkon is achteraan->dichtgemetseld en nu de uitkijk vanuit de literaire salon.
Rechts deuren en ramen naar de speelplaats (ook dichtgemetseld) en links de deuren naar de keuken en de bar in de achterbouw.
????

Lieselotte zei

Ik dacht net hetzelfde... Het deed mij ook aan het Werkhuys denken!

Hans H zei

Daar had ik even niet aan gedacht. Lijkt me zeer aannemelijk. Dank!

Miguel zei

Het is alleszins een multifunctionele zaal. Want bij de eerste paal links zien we twee beugels aan een optreksysteem, om gymnastiekoefeningen te doen.

Miguel zei

Mogelijk nog multifunctioneler ! Kijk eens heel goed naar die linkse "grote mensen tafel". Er ligt een doek op , maar die lijkt aan de zijkanten op een rand te liggen, het middenvlak ligt precies dieper. En kijk dan eens naar de poten van de rechtse "grote mensen tafel" . Dat lijken mij alle twee biljarttafels te zijn (voor grote mensen , inderdaad).

Erik zei

Waarschijnlijk is dit idd in de zegelstraat. Als ik juist geïnformeerd ben is daar, lang, lang geleden een school geweest.Ik heb in de zegelstraat mijn jeugd doorgebracht in de Chiro en het jeugdhuis en bij herstellingswerken aan een vloer in een van de lokalen op de tweede verdieping hebben wij onder die vloer een rapportkaart gevonden van een school (ik geloof Sint Jozef)