woensdag 11 april 2012

Jenö





(Nog even twee blogpostjes van anderhalve maand geleden in herinnering roepen. Toen ging het over Hongaarse vluchtelingenkinderen die in de jaren 1920 in het kader van een hulpprogramma naar Borgerhout kwamen. In de vorige twee afleveringen (deel een / deel twee) volgden we vooral de broer van het jongetje op de foto, Charles Szolyvai. Hieronder een stukje uit de e-mail die hoort bij de foto hierboven)

Ik beloofde jou al een hele tijd geleden een bijdrage over Hongaarse ( tijdelijke vluchtelingen)kinderen in Borgerhout.
Ik kan daarbij niet om mijn grootvader heen, want Jenö (uitspraak Janeu) kwam in de St. Janstraat toe, toen mijn grootvader circa 80j jong was. Je herinnert je misschien nog, dat hij op 92 jarige leeftijd overleed.

Xavier Van Mol
De foto's zijn ongedateerd, maar als ik zeg dat ze rond 1923/1924 genomen zijn is dat een gefundeerde gok. Op foto 1: Jenö op dag 1 van zijn verblijf in Borgerhout, foto 2 is van wat later, en daarop is hij te zien met die meneer die we deze week al eerder zagen. We gaan Jenö nog tegenkomen.

Geen opmerkingen: