dinsdag 22 mei 2012

Marketing



Dit is eigenlijk een soort vervolg op de stukjes over de gevelreclames van de afgelopen dagen (een/twee). Want dit gaat ook over een fenomeen dat te maken heeft met reclame. Marketing heet dat tegenwoordig.


U begrijpt dat deze blog een hobby is, en dat ik mijn geld verdien met iets anders. In laatstgenoemde hoedanigheid heb ik de afgelopen 21 jaar hele hordes marketeers, communicatiemeisjes en ontelbare managers van allerlei slag zien passeren. Niet door enige kennis van zaken gehinderde verkopers van gebakken lucht, daar komt het op neer.
Het fenomeen is niet nieuw, maar dat besef maakt het misschien makkelijker om er mee te leven. 


Hierboven een verzameldingetje van Cordemans. Dat was een koekjesbakker in de Van der Keilenstraat (meer info). Dat kon de klant verzamelen, bij wijze van klantenbinding, want de klant is koning, u weet wel. Het was een soort van marketing dat nu nostalgisch aandoet, en dat daarmee tegenwoordig een industrie op zich geworden is.

Geen opmerkingen: