zaterdag 14 juli 2012

De weg van de toekomst




De Bakkerstraat kwam laatst nog eens ongevraagd in het nieuws. Dat had te maken met de discussie rond het al dan niet autovrij maken van het Moorkensplein. En waar al die bussen en auto's dan heen zouden moeten (o.a. via de Bakkerstraat dus).
Daarom twee plaatjes van de Bakkerstraat, kwestie van aanhaken bij de dagdagelijkse actualiteit. De bovenste foto werd genomen in 1980 en de onderste daarstraks. Linksvoor is wat afbraakwerk verricht en dat gaat straks deel uitmaken van het toekomstige Moorkenspark,als ik goed geïnformeerd ben tenminste.
En over de actualiteit: ik vrees dat we qua mobiliteit straks een halve eeuw terug in de tijd gekatapulteerd worden als de N-VA straks baasje zou mogen spelen. In 1964 was het nog vooruitstrevend om voluit voor de auto te kiezen. Dit schreef het gemeentebestuur indertijd over de verbreding van de Turnhoutsebaan:
"De Turnhoutsebaan is de levensader van Borgerhout en het moge kosten wat het wil, de gehele verbreding moet in uiterste spoed worden doorgevoerd. Onmiddelijk wanneer mogelijk, hebben wij gezorgd dat de uitlopers van het intramuros op de grote wegen, inzonderheid de Turnhoutse Baan, met een nieuw en modern wegdek zou worden voorzien, om een waardige toegang tot onze gemeente te vormen.

De Turnhoutse Baan loopt uit op de grote autosnelweg, de weg van de toekomst, die Antwerpen verbindt met Duitsland en later met Nederland, via de autosnelweg E3." (
bron).
Ik hoop dat we die weg niet weer op gaan, hoewel het een thema is van alle tijden. Over de Bakkerstraat schreef Fl. Prims in 1936: 

"Kleine wegenis Bakkerstraatje geheeten door de bevolking. Bijna 25 jaren werd er gestreden om de verbreeding, kasseiing, enz. Uitgevoerd in 1885."
Qua discussie is er de afgelopen 150 jaar dus weinig veranderd.
bovenste foto uit het archief van het Agentschap Onroerend Erfgoed

Geen opmerkingen: