De Bakkerstraat kwam laatst nog eens ongevraagd in
het nieuws. Dat had te maken met de discussie rond het al dan niet autovrij maken
van het Moorkensplein. En waar al die bussen en auto's dan heen zouden moeten
(o.a. via de Bakkerstraat dus).
Daarom twee plaatjes van de Bakkerstraat, kwestie
van aanhaken bij de dagdagelijkse actualiteit. De bovenste foto werd genomen in
1980 en de onderste daarstraks. Linksvoor is wat afbraakwerk verricht en dat
gaat straks deel uitmaken van het toekomstige Moorkenspark,als ik goed
geïnformeerd ben tenminste.
En over de actualiteit: ik vrees dat we qua
mobiliteit straks een halve eeuw terug in de tijd gekatapulteerd worden als de
N-VA straks baasje zou mogen spelen. In 1964 was het nog vooruitstrevend om
voluit voor de auto te kiezen. Dit schreef het gemeentebestuur indertijd over
de verbreding van de Turnhoutsebaan:
"De
Turnhoutsebaan is de levensader van Borgerhout en het moge kosten wat het wil,
de gehele verbreding moet in uiterste spoed worden doorgevoerd. Onmiddelijk
wanneer mogelijk, hebben wij gezorgd dat de uitlopers van het intramuros op de
grote wegen, inzonderheid de Turnhoutse Baan, met een nieuw en modern wegdek zou
worden voorzien, om een waardige toegang tot onze gemeente te vormen.
De Turnhoutse Baan loopt uit op de grote autosnelweg, de weg van de toekomst, die Antwerpen verbindt met Duitsland en later met Nederland, via de autosnelweg E3." (bron).
De Turnhoutse Baan loopt uit op de grote autosnelweg, de weg van de toekomst, die Antwerpen verbindt met Duitsland en later met Nederland, via de autosnelweg E3." (bron).
Ik hoop dat we die weg niet weer op gaan, hoewel
het een thema is van alle tijden. Over de Bakkerstraat schreef Fl. Prims in
1936:
"Kleine wegenis Bakkerstraatje geheeten door de bevolking. Bijna 25 jaren
werd er gestreden om de verbreeding, kasseiing, enz. Uitgevoerd in
1885."
Qua discussie is er de afgelopen 150 jaar dus
weinig veranderd.
bovenste foto uit het archief van het Agentschap
Onroerend Erfgoed
Geen opmerkingen:
Een reactie posten