zaterdag 20 oktober 2012

Kunstlijst met kunstenaar




Deze foto's werden ons gisteren toegestuurd. Begeleidende tekst:

Onlangs wees iemand me op een mooi plaatje bevestigd aan de achterzijde van een kader. Over Kunstlijsten Fr. De Leeuw werd al eerder bericht op deze blog. De kunstlijst zelf bevatte werk van een Borgerhoutse kunstenaar. En die kunstenaar was Floris Jespers (als ik het goed lees tenminste, foto 'Jespers').

Joris Verdonck beschrijft in zijn boek "Borgerhoutsche Kunstenaars" (Uitg. L. Opdebeek, Antwerpen, 1940) zijn bezoekje aan de kunstenaar:

"Wanneer we bij Floris Jespers aanbellen is hij juist in 'n niet al te rustige stemming. Hij heeft zoo pas een tentoonstelling te Brussel gesloten zonder een enkel werk verkocht te hebben. Tevens is hij bezig 'n nieuw atelier in te richten.
- Ik zal blij zijn als ik binnen drie maanden mijn huis nog heb, zegt hij. Wat 'n tijd. En de fiscus! Zooveel doeken zeggen ze, naar de Vrijdagsche markt!
Maar met een ruk werpt hij al die sombere gedachten van zich weg en begint over zijn kunst te praten, snel, als 'n vuurwerk
."


Groeten,
Manu

Floris Jespers (Borgerhout 1889 - Antwerpen 1965, wiki) is voor mij vooral bekend via zijn vriend Paul Van Ostayen in zijn bekende gedicht Huldegedicht aan Singer:

Slinger
    Singer
        naaimasjien
Hoort
    Hoort
        Floris Jespers heeft een Singernaaimasjien gekocht

Toegift: meer over Floris Jespers, Paul Van Ostayen en zijn minnares in de Mertensstraat staat HIER.

Geen opmerkingen: